M jak Mrówka

Łopata do śniegu – jaka najlepsza

Łopata do śniegu – jaka najlepsza

Opady śniegu zaskoczyły mnie wczoraj i chociaż dzisiaj biały puch pomału znika, to postanowiłam zaopatrzyć się w końcu w łopatę do śniegu, aby w razie konieczności odśnieżyć ścieżki oraz podjazd.

Łopata do śniegu, jak sama nazwa wskazuje, to narzędzie do usuwania śniegu. Producenci również oferują szufle do śniegu. Służą one zarówno do usuwania świeżo napadanego, sypkiego śniegu, jak i tego zbrylonego oraz udeptanego. Nie kosztują zbyt dużo, a potrafią ułatwić życie. Warto je wozić również w samochodzie. Pamiętajmy, aby dobrać łopatę do warunków – im większy mamy teren do odśnieżenia, tym szufla powinna być szersza. Ponadto jeśli narzędziem będzie posługiwać się drobna osoba, to wybierzmy dla niej lekką i wąską łopatę – im będzie ona większa, tym większa ilość śniegu do zgarniania, a tym samym większy ciężar.

Łopata do śniegu – jaka najlepsza
fot. pixabay.com

Rodzaje łopat do śniegu

Jak pojechałam do swojego ulubionego sklepu (PSB Mrówka) okazało się, że wybór łopat jest spory. Klasyczna łopata – po taką pojechałam, ale nie z taką wyszłam ze sklepu:) – składa się trzonka i łyżki, której szerokość waha się od 30 do 50 cm. Kupując narzędzie, powinniśmy ten parametr wziąć pod uwagę, ponieważ odśnieżanie wąskich ścieżek zbyt szeroką łopatą nie jest wygodne. Dostępne są także składane łopaty do śniegu – taki model bez problemu zmieści się w każdym bagażniku samochodu i właśnie taki wybrałam, ponieważ postanowiłam dobrze przygotować się do zimy, przecież nie wiadomo, co nas może w drodze spotkać. Ponadto producenci oferują zgarniacze do śniegu. Wyróżniają się one szeroką szuflą, która umożliwia odśnieżenie dużych powierzchni. Niekiedy łopaty mają zamontowane kółka, pomocne podczas zgarniania ciężkiego białego puchu. Ułatwieniem są również szerokie trzonki – pracę możemy wykonywać we dwie osoby, np. z partnerem czy dzieckiem.

Łopata do śniegu – z jakiego materiału

Producenci nie mają za dużego wyboru, co do użytych materiałów. Łyżki – część, która styka się z odśnieżaną powierzchnią – wykonuje się z tworzywa sztucznego lub metalu (aluminium lub stali). Łopaty bądż szufle wykonane z tworzyw sztucznych są dość tanie (przez co popularne), lekkie, jednak mało wytrzymałe, mogą się złamać podczas usuwania ubitego i zbrylonego śniegu. Pewną nowością są modele ECO, czyli wykonane z surowców wtórnych. Aby poprawić trwałość plastikowych łopat, producenci wzmacniają krawędzie łyżek aluminiową końcówką. Dostępne są również łopaty z gumowym zakończeniem, które umożliwiają dokładniejsze odśnieżenie równych powierzchni. Z usuwaniem zbrylonych grud śniegu ze ścieżek czy podjazdów lepiej radzą sobie szufle metalowe. Są bardziej wytrzymałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Chociaż są droższe od plastikowych to przetrwają wiele sezonów.

fot. AdobeStock

Trzonki i uchwyty do łopat do śniegu

Wybierając łopatę, zwróćmy uwagę na trzonek. Zazwyczaj trzonki wykonywane są z drewna lub aluminium. Te drugie są lżejsze. Ważny jest także kształt – zazwyczaj trzonki są proste. Aby odciążyć kręgosłup podczas odśnieżania, warto wybrać taki, który jest lekko wygięty. Najczęściej uchwyty mają kształt litery T lub D. Uchwyt D zapewnia pewniejszy chwyt, jest więc mniejsze ryzyko, że łopata podczas pracy wyślizgnie nam się w dłoni.

autor tekstu: Asia
zdjęcie tytułowe: AdobeStock

Redakcja Zobacz wszystkie wpisy

Joanna Szot

Skomentuj

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *