Kupując płyn do spryskiwaczy, zawsze wybierałam ten, który akurat był w promocji. Jednak koleżanka, która od niedawna jest właścicielką warsztatu samochodowego zwróciła mi uwagę, że nieodpowiednio dobrany wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także tempo zużycia wycieraczek. Jaki więc wybrać?
Na rynku dostępne są płyny do spryskiwaczy letnie i zimowe. Zimowy od letniego różni się wyłącznie dodatkiem substancji chroniących przed zamarzaniem. Stosując go, mamy pewność, że w ujemnych temperaturach płyn nie uszkodzi spryskiwaczy, nie zamarznie na szybach i nie uszkodzi wycieraczek. Pamiętajmy, że letni płyn może zamarznąć na szybie już przy temperaturze 0oC, chociaż w zbiorniku nie.
Płyny do spryskiwaczy z dodatkami
Zazwyczaj płyny do spryskiwaczy mają specyficzny zapach, warto wybrać taki, który nie będzie nas drażnił. Natomiast na rynku jest niewiele płynów bezzapachowych, w większości są to letnie. Zimowe płyny zawierają w swym składzie alkohole o krótkich łańcuchach i są specyficzne pachnącymi substancjami. Jednak płyn do spryskiwaczy bez metanolu (w dużym stężeniu jest szkodliwy dla zdrowia), a z innymi dodatkami przeciwzamrożeniowymi nie powinien nas drażnić. Z drugiej jednak strony dodatek metanolu, a także etanolu skażonego powoduje, że płyn ma właściwości myjące – oba alkohole to dobre rozpuszczalniki organiczne, skutecznie więc usuwają kurz, owady czy przyschnięte resztki liści. Ponadto szybko parują, dzięki czemu szyby nie są pomazane po przeciągnięciu wycieraczkami. Dobrze też zdecydować się na płyn, który w swoim składzie ma glicerynę (glicerol). Ten złożony alkohol kondycjonuje wycieraczki, zapewniając ich prawidłowe nawilżenie – pióra pod wpływem przecierania drobinek kurzu i pyły nie ulegają uszkodzeniu. Jeśli podróżujemy w trudnych warunkach lub rzadko – w związku z czym przesuszają się pióra wycieraczek – to płyny z gliceryną w naszym przypadku są najlepszym wyborem. W składzie płynów do spryskiwaczy możemy ponadto znaleźć np. środki zabezpieczające przed grzybami, ograniczające spienianie płynu czy substancje mające na celu zadbanie o odpowiednią jakość wyczyszczenia szyby. .
Wymiana płynu do spryskiwaczy
Na płynie zimowym możemy jeździć cały rok, chociaż ze względu na ekonomię rzadko kto stosuje to rozwiązanie. Dlatego wiosną nie musimy spieszyć się ze zmianą płynu, jednak jesienią najbezpieczniej jest zmienić płyn letni na zimowy jeszcze przed przymrozkami. Jeśli w naszym aucie znajdują się oddzielne zbiorniki do spryskiwania szyb i reflektorów, to oczywiście wymieniamy go w obu. Jednak co zrobić, kiedy na dworze coraz zimniej, a my nie zużyliśmy całego letniego płynu. Mało prawdopodobne, aby w październiku temperatura spadła poniżej -20oC, możemy więc spokojne do resztek letniego płynu dolać zimowego – płyny do spryskiwaczy można mieszać bez najmniejszych problemów, gdyż wszystkie tworzone są na bazie wody. Jeśli przygotowujemy płyn z koncentratu, to zachowajmy zalecane proporcje i dokładnie wymieszajmy roztwór.
autor: Asia
zdjęcia: Hipernet, Profast, pixabay.com, fotolia.com