Gaśnica samochodowa nigdy – na szczęście – nie była mi potrzebna. Jednak jak życie pokazuje, może uratować komuś życie. Postanowiłam więc zaopatrzyć się w nową gaśnicę i nauczyć się ją obsługiwać.
Żaden przepis nie zobowiązuje nas do wykonywania przeglądu gaśnicy, to jednak ze względów bezpieczeństwa powinniśmy zadbać, aby była ona sprawna – możemy wykonywać okresowe legalizowania gaśnicy lub kupić (tak jak ja) nową.
Jaka gaśnica samochodowa
Kierowca ma obowiązek posiadania gaśnicy o masie minimum 1 kg. I to tyle, co mówią przepisy. To, na jaki typ się zdecydujemy zależy wyłącznie od nas – do wyboru mamy gaśnicę BC lub ABC. Czym się różnią? Gaśnicę BC możemy kupić w każdym supermarkecie, swoją popularność zawdzięcza niskiej cenie. Niestety nie nadaje się do gaszenia płonących ciał stałych – zakres ich gaszenia ogranicza się do płonących cieczy i gazów palnych. Natomiast droższa o jakieś 10-15 zł ciśnieniowa gaśnica ABC pozwala ugasić w początkowej fazie każdy pożar samochodu, niezależnie od jego źródła i typu. Niestety, mocno brudzi. Dobrym wyborem będzie zakup 2-kilogramowej gaśnicy – standardowa kilogramowa butla działa jedynie ok. 5 s. Dwukilogramowa gaśnica jest jednak na tyle mała i poręczna, że z bez problemu utrzymamy ją w dłoniach. Nie będzie także zajmowała zbyt dużo miejsca w kabinie samochodowej.
Konstrukcja gaśnicy samochodowej
Tanie, niewielkie gaśnice samochodowe mają zbiornik z proszkiem oraz dodatkowy nabój z dwutlenkiem węgla. Wyposażone są w uchwyt ułatwiający naciśnięcie spustu, który przedziurawia nabój – rozprężający się gaz wypycha środek gaśniczy. Nieco lepsze są gaśnice z manometrem kontrolnym – czynnik gaśniczy umieszczony jest wraz ze sprężonym azotem. W modelach tych proszek gaśniczy zawsze znajduje się w ochronnej azotowej otoczce, co sprawia, że dłużej zachowuje swoje właściwości. Gaśnice takie są łatwe do uruchomienia. Zamiast proszku gaśniczego może zostać użyty gaz FE-36. Gaśnicami z tym gazem można gasić instalacje elektryczne. Ciśnieniowe gaśnice różnią się materiałem, z którego został wykonany zawór. Może być plastikowy lub metalowy. Te drugie są bardziej dokładne, możemy przerwać także dozowanie środka gaśniczego w dowolnym momencie. Ponadto w serwisie gaśniczym możemy je ponownie nabić.
autor tekstu: Asia
zdjęcia: AdobeStock